نوشته شده توسط : مرتضی

داروی شکست خورده آلزایمر در کاهش وزن موفق عمل می‌کند

یک داروی آزمایشی که برای درمان آلزایمر ساخته شده بود، در کاهش چاقی و افزایش عملکرد قلب در موش‌ها موثر واقع شده است. این دارو در درمان زوال عقلی موفق عمل نکرده بود.

  محققان سراسر جهان به دنبال یافتن درمان ضد چاقی هستند. قرصی که بتواند توانایی بدن در چربی‌سوزی را بهبود بخشد. گروهی از محققان دانشگاه "جانز هاپکینز"(Johns Hopkins) بر آنزیمی به نام "phosphodiesterase ۹" یا "PDE۹" تمرکز کردند. این آنزیم یکی از ۱۱ آنزیم خانواده‌ی بزرگ "phosphodiesterase" ها است.

چندین سال است که مهارکننده‌های PDE۹ تولید می‌شوند اما تاکنون هیچ‌کدام از آن‌ها به مرحله‌ی آزمایش بالینی نرسیده‌اند و تاییدیه دریافت نکرده‌اند.

چنین درمان‌هایی برای کم خونی داسی شکل و اسکیزوفرنی در حال بررسی است اما آلزایمر احتمالا یکی از اهدافی است که به طور کامل مورد تحقیق قرار گرفته است.

یکی از مهارکننده‌های "PDE۹" که توسط شرکت فایزر ساخته شده "PF-۰۴۴۴۷۹۴۳" نام دارد. این مهارکننده در فاز ۲ آزمایش‌ها در درمان علائم آلزایمر شکست خورد. با این حال در سال ۲۰۱۵ محققان "جانز هاپکینز" دریافتند که آنزیم "PDE۹" در بافت قلب به میزان زیادی وجود دارد و می‌تواند به طور بالقوه در بیماری‌های قلبی نقش داشته باشد.

گام بعدی محققان بررسی اثر این آنزیم در بهبود بیماری‌های قلبی-عروقی از جمله کلسترول بالا، فشار خون و اضافه وزن بود. برای این کار محققان از "PF-۰۴۴۴۷۹۴۳" برای مهار آنزیم "PDE۹" در موش‌ها استفاده کردند.

این حیوانات تحت رژیم چاق کننده قرار گرفتند و به مدت بیش از هشت هفته مهارکننده "PDE۹" یا دارونما دریافت کردند. نتایج به دست آمده کاهش وزن قابل توجهی در برخی از موش‌ها نشان داد. اثربخشی این دارو وابسته به هورمون‌های جنسی ماده بود.

موش‌های نر، در مقایسه با گروه شاهد، در طول این تحقیقات ۲۰ درصد کاهش وزن نشان دادند. نکته حائز اهمیت این است که کاهش وزن تنها در بافت‌های چربی رخ داد و تغییری در میزان غذای مصرفی و فعالیت بدنی ایجاد نشد. درصد بیشتری از کاهش وزن در موش‌های ماده‌ای که تخمدان آن‌ها برداشته شده بود، مشاهده شد.

"سومیتا میشرا"(Sumita Mishra)، یکی از محققان این مطالعه می‌گوید: یافته‌ها نشان می‌دهد که این داروی آزمایشی اثربخشی زیادی برای موش‌های ماده نداشته است که این موضوع به دلیل وجود هورمون استروژن است. این هورمون عملکردی مشابه بر مهار "PDE۹" دارد اما با کاهش این هورمون، مهارکننده "PDE۹" اثربخش خواهد بود.

در این مطالعه پیشرفت‌هایی در زمینه عملکرد قلبی عروقی نیز در موش‌ها دیده شد. این دارو باعث کاهش چربی  در کبد، کاهش کلسترول خون و بهبود نشانگرهای زیستی مرتبط با فشار در قلب می‌شود.

"دیوید کاس"(David Kass)، محقق اصلی این تحقیقات می‌گوید: اگر این یافته‌ها در انسان‌ها مورد استفاده قرار گیرد ممکن است بتوان بدون تغییر در رژیم غذایی و فعالیت بدنی در طی چند هفته وزن بدن را به طور قابل توجهی کاهش داد.

او افزود: من نمی‌گویم که بی تحرک بمانیم و قرص مصرف کنیم. اما فکر می‌کنم با ترکیب این روش با رژیم غذایی و فعالیت بدنی، اثرات آن بیشتر نیز می‌شود.

"کاس" خاطرنشان کرد، از آن‌جا که این دارو در حال حاضر چندین آزمایش انسانی را پشت سر می‌گذارد می‌توان ایمنی آن را نشان داد.

او می‌گوید: در حال حاضر هیچ قرص موثری برای درمان چاقی وجود ندارد. چاقی یک مشکل جهانی است که باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر می‌شود. آن چه که این تحقیقات را قابل توجه می‌کند یافتن داروی خوراکی برای فعال کردن فرآیند چربی‌سوزی و کاهش تجمع چربی در کبد و قلب در موش‌ها است

<

:: موضوعات مرتبط: بهداشت و درمان , ,
:: برچسب‌ها: آلزایمر و لاغری , کاهش وزن ,
:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مرتضی

تاثیر فشار خون در جوان ماندن مغز

محققان دانشگاه ملی استرالیا(ANU) در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند گرچه فشار خون بالا سبب پیری مغزمان می‌شود اما جالب است بدانید فشار خون مطلوب نیز مغز ما را حداقل شش ماه جوان‌تر از سن واقعی‎مان نگه می‌دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از تی ای، سطح فشار خون نرمال کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه است اما از طرف دیگر سطح فشار خون مطلوب و سالم به عدد ۱۱۰/۷۰  میلی متر جیوه نزدیک‌تر است.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد تعداد افراد بالای ۳۰ سال مبتلا به فشار خون بالا در سطح جهان دو برابر شده است. طی این مطالعه محققان به بررسی ارتباط میان فشارخون و سلامت مغز افراد پرداخته‌اند.

دانشمندان استرالیایی پس از بررسی‌های بسیار دریافتند که شرکت کنندگان مبتلا به فشار خون بالا دارای مغز پیرتری هستند که این موضوع با کاهش سطح سلامت مغز آنها نیز مرتبط است. گفتنی است این امر همچنین خطر ابتلای آن افراد به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و زوال عقل را نیز افزایش می‌دهد.

در این مطالعه ۶۸۶ فرد سالم ۴۴ تا ۷۶ ساله شرکت کردند. محققان با بررسی اسکن مغزی شرکت کنندگان، سلامت مغز آنها را بررسی کردند و از روش یادگیری ماشینی نیز برای تخمین سن مغزی آنها استفاده کردند.

پروفسور "والتر ابهایاراتنا"(Walter Abhayaratna) متخصص قلب و نویسنده این مطالعه گفت: اگر فشار خون مطلوب را حفظ کنیم، مغز ما حتی با وجود افزایش سن نیز جوان‌تر و سالم‌تر می‌ماند. داشتن شیوه زندگی صحیح و پیروی از یک رژیم غذایی مناسب به منظور جلوگیری از فشار خون بالا بسیار مهم است. نتایج آزمایشها نشان داد فردی با فشار خون مطلوب و سطح ۱۱۰/۷۰ میلی متر جیوه در مقایسه با فردی با فشار خون بالا و در سطح ۱۳۵/۸۵ میلی متر جیوه دارای سن مغزی پایین‌تر و مغز جوان‌تری است.

پروفسور ابهایاراتنا افزود: یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد لازم است همه افراد به خصوص جوانان به طور مرتب فشار خون خود را چک کنند. اگر سطح فشار خون شما بالا رفت، باید از این فرصت استفاده کرده و در مورد راه‌های کاهش فشار خون با پزشک خود مشورت کنید و تغییری در سبک زندگی خود مانند رژیم غذایی و فعالیت بدنی‌تان اعمال کنید.

<

:: موضوعات مرتبط: بهداشت و درمان , ,
:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مرتضی

راه نوین واکسیناسیون برای جلوگیری از شیوع کروناویروس در آینده

محققان "دانشگاه اوساکا" ژاپن در مطالعه اخیرشان از طراحی روشی خبر داده‌اند که از شیوع کروناویروس در آینده جلوگیری می‌کند.

محققان ژاپنی یک استراتژی واکسیناسیون در موش‌ها ایجاد کرده‌اند که این استراتژی تولید آنتی بادی‌هایی را که می‌توانند کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ و طیف وسیعی از کروناویروس‌های دیگر را خنثی کنند، تقویت می‌کند. اگر نتایج رویکرد محققان بر روی انسان‌ها نیز موفقیت آمیز باشد، می‌تواند به تولید واکسنی پیشرفته که قادر به جلوگیری از شیوع کروناویروس در آینده است، منجر شود.

 کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ از پروتئین میخ مانند خود برای اتصال به گیرنده سطح سلول موسوم به آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین و ورود به سلول‌های انسانی استفاده می‌کند. ناحیه اتصال- گیرنده پروتئین میخ مانند این ویروس از دو قسمت تشکیل شده است. یک قسمت بخش هسته‌ای(core) نام دارد که در تمامی کروناویروس‌ها یکسان است و بخشی دیگر که عملکردی تخصصی‌تر نیز دارد، سر (head) است که سبب اتصال اتصال ویروس به آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین می‌شود.

آنتی بادی‌هایی که بخش سر ناحیه اتصال- گیرنده پروتئین میخ مانند را تشخیص دهند، می‌توانند ورود کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ به سلول‌ها را مسدود کنند اما در برابر ورود سایر کروناویروس‌ها مانند کروناویروس سندرم حاد تنفسی/عامل بیمارس سارس(SARS-CoV-۱) چندان قوی عمل نمی‌کنند و محافظت پایینی دارند اما در مقابل آنتی بادی‌هایی که بخش هسته‌ای ناحیه اتصال- گیرنده پروتئین میخ مانند را تشخیص دهند، می‌توانند از ورود طیف وسیعی از کروناویروس‎ها به سلول‌های انسانی جلوگیری کنند.

متاسفانه بدن بیشتر افرادی که در معرض پروتئین میخ مانند ویروس مذکور قرار دارد، تمایل به تولید آنتی‌بادی‌هایی که بخش سر را تشخیص می‌دهند داشته و تعداد آنتی بادی‌های تولیدی که بتوانند بخش هسته‌ای را تشخیص دهند، کم هستند.

پروفسور "توموهیرو کوروساکی"(Tomohiro Kurosaki) از مرکز تحقیقات "WPI Immunology Frontier" دانشگاه اوساکا ژاپن گفت: نتایج یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد اگرچه تولید آنتی بادی‌های خنثی کننده گسترده امکان‌پذیر است اما بعید است که کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ و واکسن‌های فعلی بتوانند محافظت بالایی در برابر ظهور ویروس‌های جدید مرتبط با سارس، داشته باشند.

بنابراین طی این مطالعه کوروساکی و همکارانش تصمیم گرفتند یک استراتژی واکسیناسیون جدید را که ممکن است سیستم ایمنی را قادر به تولید آنتی بادی‌های خنثی کننده بیشتری کند، آزمایش کنند.

به همین منظور محققان ناحیه اتصال- گیرنده پروتئین میخ مانند کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ را از نظر ژنتیکی اصلاح کردند و ناحیه سر آن را با مولکول‌های قند پوشاندند. این مولکول‌های قند می‌توانند از ناحیه سر در برابر سیستم ایمنی محافظت کرده و تولید آنتی بادی‌های موثر در برابر ناحیه هسته‌ای محافظت نشده از ناحیه اتصال- گیرنده را افزایش دهند.

پس از آن محققان مشاهده کردند موش‌هایی که دارای این پروتئین‌های مهندسی شده بودند مقدار بسیار بیشتری از آنتی بادی‌هایی را که بخش هسته‌ای ناحیه اتصال- گیرنده پروتئین میخ مانند را تشخیص می‎دهند، تولید کرده بودند. این آنتی بادی‌ها نیز قادر بودند از ورود نه تنها کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ بلکه کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۱ و سه کروناویروس شبه سارس ناشی از خفاش‌ها و پانگولین‌ها جلوگیری کنند.

پانگولین، پولک‌پوست و زره‌پوش یا مورچه‌خوار پولک‌دار یا مار پولک‌ عناوینی هستند که برای اشاره به گروهی از جانوران از راسته پولک‌پوست‌سانان(Pholidota) استفاده می‌شوند.

کوروساکی در انتها افزود: آزمایشات زیادی باید انجام شود تا این استراتژی بر روی انسان‌ها نیز جواب دهد اما داده‌های ما حاکی از آن است که نسخه‌های مهندسی شده ناحیه اتصال گیرنده پروتئین میخ مانند می‌تواند عاملی کاربردی برای توسعه واکسن‌های پیشرفته محافظتی در آینده باشند و از شیوع کروناویروس‌ها در آینده جلوگیری کند.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Experimental Medicine" منتشر شد.

<

:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: کرونا , واکسن , نوین ,
:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مرتضی

کارخانه هوشمند "نیسان" به دست ربات‌ها می‌چرخد

در "کارخانه هوشمند" شرکت نیسان به ندرت می‌توان نیروی کار انسانی یافت. ربات‌ها تمام فعالیت‌های این کارخانه از جمله جوشکاری و نصب را انجام می‌دهند. این ربات‌ها رنگ‌کاری و بررسی رنگ را نیز برعهده دارند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌اکسپلور، "هیدیوکی ساکاموتو"(Hideyuki Sakamoto) معاون اجرایی نیسان در طول بازدید از خط تولید خودروهای اسپرت آریا(Ariya) در روز جمعه در کارخانه "توچیگی"(Tochigi) گفت: پیش از این، افراد براساس تجربه تولید را انجام می‌دادند اما اکنون ربات‌ها با کمک هوش مصنوعی و بررسی داده‌های جمع‌آوری شده می‌توانند این کار را انجام دهند.

به گفته شرکت نیسان، این کارخانه که در حومه شهر توکیو قرار دارد قرار است پیش از ماه آوریل آغاز به کار کند. خط مونتاژ این کارخانه به گونه‌ای است که هر سه مدل خودروی برقی، بنزینی و "ای‌پاور"(e-Power) که ترکیبی از این دو است را تولید می‌کند.

کارگران این کارخانه می‌توانند بر کارهای ماهرانه‌تری مثل تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده از ربات‌ها و نگهداری از تجهیزات تمرکز کنند.

همه‌ی شرکت‌های خودروسازی در حال کار بر روی فناوری رباتیک هستند که می‌تواند به آن‌ها در پاسخگویی سریع به تقاضای بازار کمک کند.

در این کارخانه، بازوهای مکانیکی غول‌پیکر با نمایشگرهای بزرگ از زوایای مختلف روی سطح خودروها نور می‌تابانند تا دوربین‌ها کوچک‌ترین عیب و ایراد را تشخیص دهند.

 

دستگاهی دیگر نیز به سرعت سیم‌هایی به دور یک شی فلزی می‌پیچد. چیزی شبیه به یک قرقره بزرگ که بخشی از موتور نیسان و جایگزینی برای آهن‌رباهای خودروهای برقی امروزی است. به گفته‌ی شرکت نیسان این نوآوری نیاز به مواد نادر را برطرف کرده و باعث کاهش هزینه‌ها شده است.

نیسان می‌گوید که فناوری‌های استفاده شده در کارخانه "توچیگی" به تدریج در سایر کارخانه‌های جهان از جمله شرکت‌ رنو که شریک آن‌ها است مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

"ساکاموتو" می‌گوید، تخمین هزینه‌های صرفه‌جویی شده کار دشواری است اما تولیدات باید با کمبود نیروی کار، همه‌گیری کووید-۱۹ و کاهش انتشار کربن سازگار باشد تا بتوان به کاهش تغییرات جوی کمک کرد.

شرکت نیسان امیدوار است تا سال ۲۰۵۰ به انتشار صفر خالص دی‌اکسید کربن دست یابد.

به گفته‌ی این شرکت، نوع جدیدی از فرآیند رنگ‌آمیزی با انجام همزمان رنگ‌آمیزی و پخت رنگ، باعث کاهش ۲۵ درصدی مصرف انرژی می‌شود. پیش از این بدنه آلمینیومی ماشین باید جدا از سپرهای پلاستیکی آن در دمای متفاوت پخته می‌شد.

انتهای پیام

<

:: موضوعات مرتبط: رایانه و فناوری اطلاعات , صنعت , چالش و نقد , ,
:: برچسب‌ها: ربات ها , دنیا , کار , تغییر , جهان , ایران , کارخانه , کارگر رباتی ,
:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 مهر 1400 | نظرات ()